Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juli 2019

Okkergul Rovmåler - hvorfor dette navn?

Hermed nogle sommerfugletanker over morgenkaffen.

Det er ofte lidt af en udfordring, når jeg skal identificere de natsommerfugle, jeg får i kassen - mere eller mindre tilfældigt. Der er jo mange af dem, og de ligner ofte hinanden. I går løb jeg ind i denne smukke sommerfugl www.fugleognatur.dk/gallery...

Jeg læste herefter om den i Felthåndbogen, blandt andet for at finde ud af, hvem den er farlig for, da den jo bærer navnet ”rovmåler”. Hvad/hvem er det egentligt den plyndrer/fortærer på sin vej gennem livet?

Så læste jeg, at den som voksen ingenting indtager, da dens munddele er forkrøblede. Dens latinske navn er også Crocallis elinguaria, hvor ordet ”elinguaria” nærmest betyder ”uden tunge”. I Danmarks Sommerfuglebog af Top-Jensen og Fibiger kaldes den derfor Snabelløs Måler. Det lyder jo ikke så farligt – tværtimod. Så konklusionen må jo være, at det er larven, som er synderen og skyld i det famøse navn. Det rimer også med, at jeg med tiden har lært, at mange natsommerfugle har fået navn efter larvens levested.

Kan man kalde den en rovmåler, fordi larven iflg. beskrivelsen har mange forskellige værtsbuske/træer? Bliver de forskellige buske og træer plyndret mere end larver normalt gør? I Danmarks Sommerfuglebog tilføjes det, at larven – foruden at fouragere på mange forskellige værtsplanter – også er ”mordlarve”. Nærmer vi os nu et svar? Ordet ”mordlarve” beskrives desværre ikke nærmere i bogen, men jeg mener, det betyder, at den æder artsfæller og andre arters larver. Men denne kannibalistiske adfærd nævnes overhoved ikke i Felthåndbogen, så måske er det en ”and” – eller hvad?

Kan nogen hjælpe med at løse dette navnemysterium?

Hilsen Svend


De senest indberettede arter i Naturbasen: