Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juli 2019

Bestemmelse af Regnklæg

Jeg er for nylig kommet i lidt klemme, hvor jeg bestemte en flue i forum til Regnklæg. Men den art er åbenbart ikke så ligetil:

www.fugleognatur.dk...show_message

Hvad skal der til, hvis man ud fra et foto skal kunne afgøre, om der er tale om den ”rigtige” regnklæg (H. pluvialis) eller en af de andre arter i slægten. Hvilke karakterer skal fremstå tydeligt? Jeg har forstået, at 1. antenneled er vigtigt – er der andet?

Og så et lille hjertesuk: Hvis man gransker Naturbasens obs. af Regnklæg, er det lidt påfaldende, at dokumentation ofte er fraværende. I året 2018 blev arten indmeldt 67 gange, heraf kun 12 med foto, og kun 12 gange med en kommentar (som typisk er noget med ”den stak”.) Kun tre gange fremgår det, at arten blev bestemt i forum. Åbenbart tror de fleste, at Regnklæg er nem at genkende (ligesom jeg selv gjorde)?

VH Bent


De senest indberettede arter i Naturbasen: