Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. juli 2019

Hvorfor ikke ændre det "idiotiske" Egespinder-navn til Lyngspinder?

Jeg ved godt, det her er "farligt stof" - men var det ikke på tide at ændre på "Egespinders navn" - Det er komplet idiotisk, og refererer jo ikke til noget som helst fra virkeligheden alligevel, da larven aldrig sidder på Eg!

[ja, ja, jeg ved godt, at den også hedder Quercus på latin]

Mit forslag er at ændre dens navn til Lyngspinder, som både klinger fint og passer perfekt, da jeg personligt primært møder den på Lyng [den kan jo også mødes på andre træer, men det er der jo så mange, der kan ... og Lyngspinder kolliderer ikke med noget]

Omvendt er der ingen grund til at ændre, hvis alle andre kun er imod - men jeg savner virkelig et godt argument for at være imod. Det handler vist mere om en "dum gammel vane", som hænger ved.

Der er andre dyr, som har skiftet dansk navn, hvor det har været væsentlig mindre relevant ... f.eks Kløvermåler, der før hed Tremmemåler [hvilket skilte den lidt ud og matchede dens udseende fint]

Strand-ringspinder får vi nok ikke ændret - og det passer vel også ok.

MEN jeg foreslår Lyngspinder til Lasiocampa quercus :-)

- det er relevant!

venlig hilsen Kjeld


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: