Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. juli 2019

Hvad huserer i mine altankasser?

Jeg har en del altankasser på 4. sal, og har fået ubudne gæster i form af larver. Jeg er lidt nysgerrig på hvad det mon er for nogle, og om de evt. kan bekæmpes på anden vis end blot at fjerne dem finder. Jeg vil helst ikke dele mine blomster med dem, da bladene på blomsterne begynder at blive ret tyndslidt mange steder!

Larverne er primært grønne, og mellem 1-3 cm lange. Dog har jeg set nogle små (ca. 1 cm lange) i diverse rødlige farver - typisk dem omkring de gule tagetes. Jeg har også set ret stor larve som lod til at være grålig og stribet - den forsvandt inden jeg kunne få set nærmere på den, nåede lige at få et grynet billede. Her til nat fandt jeg også en klump orange æg, som var lagt på en tagetes og med endnu en larve lige ved siden af.

Larverne lader netop til at foretrække mine tagetes, og går derefter i gang med mine pelargonier. Der har ikke været helt så stor interesse for tallerkensmækkerne eller tobakspibeplanten. Jeg har også en del sommerfuglelavendler som slet ikke virker ramt.

Hører dette alt sammen til samme art? Eller bliver jeg ‘angrebet’ på flere fronter? Er det rigtigt gættet at det er sommerfuglelarver? Nogle gode råd til bekæmpelse?

På forhånd tak for svar - glæder mig til at lære lidt mere om det her!


Foto: Kollage af larver og æg

De senest indberettede arter i Naturbasen: