Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juli 2019

Gelechia hippophaellla - Havtornpalpemøl?

Vanen tro lægger jeg lige en Imago op - fra opdræt - for at få fuldstændig verificeret, om arten kan godkendes?

Gelechia hippophaellla - Havtornpalpemøl

Jeg har holdt nogle larver i opdræt over ca 1½ måned, alle hentet fra terminalskud på Havtorn. Lige efter bogen, lagdelte blade, hvoraf øvre blad er bleget kraftigt.

Det har været nervepirrende, fordi larverne kunne blive ved og ved med at "ville være larve", selv om de havde fuld størrelse - så der skulle skaffes frisk mad i langt længere tid end jeg havde troet.

Desuden var der en del rod med, om de var ved at pre-puppe eller ej - for larven skifter faktisk også farve før hver hudskifte! og får rødlig ryg.

Derefter trak det længere ud med forpupning end først antaget, så jeg begyndte da svagt at "bide negle" ;-)

Sidst, men ikke mindst var den ikke let at få fotograferet, så billedet er ikke så optimalt som vanligt

Ydermere, synes jeg, den godt kunne være mere tydelig ift de 2 inderste vingepletter, som svagt kan anes, men ikke fremstår brilliant. Det havde vi en "kammeratlig samtale om" under fotosessionen, hvor der blev talt om Optimering til næste gang og at måtte yde noget ekstra for videnskaben.

Sjovt nok hørte den ikke efter! ;-)

Oven i hele gøjemøjet, var det også anspændende, da jeg gerne vil lave en side i bogen om arten - men faktisk næsten ikke kan opdrive Imagofotos! (for ikke at tale om larvefotos) - så derfor skulle der pinedød tages et godt Imagofoto! :-)

Som man kan læse af ovenstående er det "hårdt" at være opdrætter ;-)

Venlig hilsen Kjeld



Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: