Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. juli 2019

Finurlige Fladstjerner

7/7 så jeg 2 - tilsyneladende - forskellige "puder" af Fladstjerner på en lille tør bakkeknold på Kratluskerengen, Odense. Der var tydelig forskel på blomsternes størrelse mellem de 2 puder (den ene, med de mindre blomster, fandtes lidt højere oppe på bakken end den anden), og umiddelbart syntes jeg der var forskelle i kronbladenes kløvning, stilling i forhold til bægerbladene, og støvknappernes farve. Hjemme forandrede sig hele tiden, og jeg bemærkede derefter også flere kombinationer i samme "pude". Det var noget forvirrende, men mener nu at ovennævnte variationer kan afhænge af den enkelte blomsts alder, og at alle er Græsbladet Fladstjerne uanset størrelse og blomst, fordi alle har samme karakter med hår på dækblade og ved grunden af løvbladene. Kan det mon bekræftes...? Sender flere fotos.

Mvh. Susanne


Foto: Susanne Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: