Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. august 2019

Butlappet Løvefod?

Hej!

Ole B. Lyshede har tidligere vurderet, at denne Løvefod var Butlappet Løvefod. Jeg bragte det i tvivl, fordi den ikke er fundet i Jylland ifølge Atlas Flora Danica, og fordi den ifølge Den Store Nordiske Flora ikke findes i Danmark uden for Øerne og Bornholm.

Nu tror jeg imidlertid, at Ole har ret. Som det ses på bladet har bladgrunden en meget smal åbning afgrænset af opretstående lapper, og den beskrivelse ses ikke vedrørende de andre småarter, der er beskrevet i floraen.

Som nævnt i en tidligere tråd, er bladstængelen håret med udstående hår. Bladoversiden er spredt håret og undersidens strenge ligeledes. Det lille blad er smukt bølget.

Jeg vil derfor indberette den som Butlappet Løvefod.

Hvorfor den optræder som eneste eksemplar i en kommuneplantage i Gjern Bakker, Silkeborg kommune, er jo ikke til at vide.

Venlig hilsen

Niels Ørbæk


Foto: Niels Ørbæk- Butlappet Løvefod.

De senest indberettede arter i Naturbasen: