Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. maj 2004

Mærkelig fugleoplevelse

Jeg har den seneste uge haft en meget mærkelig oplevelse med en fugl i Esrum skov tæt ved Esrum sø. Jeg løber jævnligt i Grib skov og har ikke før oplevet noget lignende. Jeg kender ikke meget til fugle, skal jeg indrømme, men jeg undrer mig meget over denne oplevelse.

Tirsdag den 27. april løber jeg ad en sti, som jeg har løbet ad mange gange før. Pludselig flyver en stor fugl meget tæt hen over mit hoved bagfra, og inden jeg når at se noget særligt, er den væk igen. Jeg løber videre og 20-30 sekunder senere kommer fuglen igen flyvende bagfra, men denne gang rammer den toppen af mit hoved, og jeg kan se, at den flyver opad igen og sætter sig i et træ. Jeg kigger på den for at kunne se, hvad det mon er for en fugl, og ved at kigge på en hjemmeside ( fugleognatur.dk), finder jeg frem til, at det må være en musvåge eller en havørn. På hjemmesiden kan jeg se, at der i det pågældende område er observeret begge fuglearter.

Lørdag morgen den 1. maj løber jeg ad samme sti igen. Lidt dumstædigt vil jeg ikke overgive mig til en fugl, så jeg skal se, om jeg ikke kan løbe samme sted uden problemer. Da jeg er kommet til cirka samme sted og tror, at al fare er drevet over, får jeg pludselig et ordentligt smæk i baghovedet, og fuglen rammer mig med sine klør, så jeg får hul og bløder tre-fire steder. Fuglen kredser et par hundrede meter over mig, men forsvinder, da jeg er ude af "dens område". Kort efter møder jeg en kvinde, som kommer løbende i den retning, hvor jeg kommer fra, og jeg advarer hende imod samme sti. Hun kender godt til fuglen og siger, at det er en musvåge, som angriber folk, som løber alene. Hun fortæller mig, at den huserer i et firkantet område, og den angriber ikke, hvis man kommer gående, cyklende eller løber to sammen. Men altså hvis man løber alene...

Jeg undrer mig. Er det en fugl, som har rede på stedet eller er agressiv samme tidspunkt på året eller hvordan? Kender I til lignende historier, og hvilken fugl mener I det er?

De senest indberettede arter i Naturbasen: