Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. august 2019

Hvilken ærteblomst ?

Ved et stisystem i Ølsemagle er der langs med stierne nogle stede ganske brede rabatter. I år har de fleste af dem fået lov til at stå uklippet hele sommeren, hvilken har resulteret i en kraftigt blomsterflor af alle mulige forskellige arter - ikke direkte usået, men da nogle af stederne er relativt nye (5 - 10 år), og da der er tilført jord udefra, kan der måske nok være planter, der er dyrket andre steder. For 3 år siden så jeg Klinte, men selvom jeg har holdt udkig, har jeg ikke set den igen, måske på grund af den klipning, der er foretaget tidligere år. I dag har jeg f.eks. set Esparsette, Alsikke-Kløver og Lucerne. Desuden denne, som jeg ikke ved, hvad jeg skal kalde.

I et par "busketter" på 30 - 40 cm bredde, opstigende stængler til ca. 20 - 25 cm højde. Med kløverlignende blomsterstande, men med styørre enkeltgblomster end nogle af de kløver, jeg kender.


Foto: gerner

De senest indberettede arter i Naturbasen: