Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. august 2019

Hvad gør insekterne på svampen?

Under min morgentur med hunden Sille i Bevtoft Plantage i Sønderjylland d. 25. august 2019 omkring kl. 9, kom jeg forbi en svamp eller paddehat i græsset.

Min første tanke var "Sikke da en sjov, sort svamp", men lige idet jeg passerede, så jeg at det sorte var fluer og andre insekter.

Jeg havde ikke mit kamera på mig, men måtte op i bilen efter det, og da vi kom tilbage, opdagede Sille også de mange insekter, og inden jeg kunne nå at hindre det, gik hun hen for at snuse til fænomenet, hvorved alle insekterne fløj deres vej.

Vi gik en ekstra tur på små 10 minutter, i håb om at insekterne ville komme tilbage, og da vi vendte tilbage til svampen, var der godt nok igen mange insekter, men kun ca. halvdelen af hvad der var første gang, jeg så dem.

Jeg ventede yderligere 5 - 10 minutter, men den store mængde insekter fra første gang kom ikke tilbage igen.

Er der nogen der kan give en forklaring på, hvad det er jeg har set?


Foto: Steen Lystmose

De senest indberettede arter i Naturbasen: