Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. september 2019

Optagelser til stacking

For ikke at afspore tråden her www.fugleognatur.dk...show_message

prøver jeg at fortsætte her.

Troels Holm (#4 i ovennævnte tråd) bringer nemlig mit problem op.

Sidste år købte jeg en meget gammel 200 mm, et nyt mikroskopobjektiv ("infinity corrected") samt diverse ringe til at tilpasse delene til hinanden og mit kamera. Det kostede i alt under det halve af min almindelige makro, og det giver 10X forstørrelse på CCD´en (eller 5X med en 100 mm). Delene er købt på eBay, og det er nok en af de få veje frem.

Men behovet for at kunne finjustere positioner med en præcision på ned til 5 mikrometer, som Troels nævner, er nok det store problem. Jeg kan ikke med min ellers dyrt indkøbte slæde, og drømmer derfor om at få samlet noget elektronisk grej, der kan. Den eneste færdige løsning, jeg har fundet, er vanvittig dyr.

Er der nogen derude med erfaring/viden om sådan noget grej?

Jeg har googlet mig til (billige) lineære aktuatorer med den præcision. Men styringen af dem er måske indviklet og eller dyr?

De senest indberettede arter i Naturbasen: