Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. september 2019

Hvilken mus i Malling?

I dag, d.12.9.2019, havde jeg netop afsluttet min vanlige fotopatruljering af den hjemlige matrikel i Malling i jagten på insekter og havde lukket kameraet ned og var på vej ind ad vores indkørsel for at gå indendørs, da jeg så en mus pile afsted henad indkørslen. Den søgte ind til siden for at skjule sig, men kunne åbenbart ikke finde nogen sprækker at gemme sig i og blev derefter bare siddende presset ind mod den træbjælke, som udgør støttemuren til et noget forhøjet bed langs indkørslen. Jeg ærgrede mig over netop at have lukket mit kamera ned, da jeg ikke regnede med at kunne nå at få et billede af noget så lynhurtigt som en mus, når den allerede var krøbet i skjul.

I løbet af det splitsekund, hvor jeg så musen løbe frit, registrerede jeg dels, at dens pelsfarve umiddelbart forekom grå, og dels, at musen forekom mig ret lille. Sammenligningsgrundlaget var her mest de halsbåndmus, som i visse vintre kan finde på at invadere vores hus, og de kan jo være nogle pænt store krabater. Denneher mus forekom mig ikke at have en kropslængde på mere end en 5-6 cm, men det er næsten med sikkerhed skrupforkert. Det er nærmest umuligt at vurdere kropslængde på en mus, der pisker forbi een i fuldt firspring i højst et sekund.

Men musen fandt sig som før nævnt trængt op i en krog, og jeg kunne se den sidde og putte sig op mod træbjælken imellem noget nedhængende vedbend fra bedet. Så måtte jeg alligevel gøre kameraet klar igen og liste nærmere, og det lykkedes at få et par billeder af kalorius. Desværre havde musen "gjort front imod angriberen" (mig), så jeg kom aldrig til at kunne tage nogen sidebilleder, der dels måske kunne have givet mig et bedre indtryk af dens reelle kropslængde, og dels måske kunne have antydet, hvorvidt musen havde hvidlig pels på bugen eller ej. Jeg konstaterer bare: musen ser ud til at have relativt store øjne og heller ikke helt små ører. Pelsfarven er grå blandet op med brun, og den ser ud til at have små områder med lys/hvidlig pels bag ørerne. Da fotoseancen sluttede (musen fandt alligevel en sprække at smutte væk igennem, da min optræden som vaskeægte "musehvisker" ;-) tilsidst havde beroliget den så tilpas, at den vovede at dreje sig væk fra mig - og dér var sprækken så). I det endnu kortere splitsekund, som det tog for den at pile ud af syne, forekom det mig, at længden af dens hale var så NOGENLUNDE den samme som kropslængden, muligvis endda lidt kortere end denne. Men også dette indtryk var så ultrakort, at det meget vel kan være helt i skoven.

Jeg viser lige 3 billeder af musen - og beklager, at fotovinklen næsten ikke varierer fra billede til billede.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: