Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. september 2019

Kan det være Dendrocoelum lacteum ?

det er ikke fordi jeg overhovedet har nogen viden på det her område....men fordi jeg tilfældigt så et billede i en bog af Dendrocoelum lacteum, der kaldes en Fladorm...

Jeg fiskede den op af en kanal i området ved Kongslund Sø i Gudenåparken v. Randers d. 12 sept. 2019....den sad bagpå et blad af Eng-Kabbeleje, og jeg blev lidt fascineret af den, da den kravlede rundt på bladet....ofte kom den til en kant på bladet og så gjorde den sig vældig lang og jeg lagde mærke til at den havde en "mund" der nærmest var snabellignende....først tænkte jeg, det var en slags igle....men da jeg sad og læste i bogen " Naturen i Danmark - DE FERSKE VANDE", Gyld. 2013 så så jeg et billede af en Dendrocoleum lacteum….og jeg synes den ligner den....

Men som sagt så har jeg ingen viden om den og det er kun fordi jeg lige så billedet i bogen, at jeg måske overmodigt skyder på denne Dendrocoleum lacteum ….

Så Id vil være så velkomment....og på forhånd tak...:O)

Jeg lægger lige 4 fotos på...

MVH Anita


Foto: Anita Thomhave Simonsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: