Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. september 2019

Død snudebille - Otiorhynchus rugosostriatus?

Denne snudebille rystede jeg d.18.9.2019 ud af et bunddækkende lag vedbend i min have i Malling. Jeg ved godt, at biller kan være mestre i at spille døde på overbevisende måde uden at være det, men denne var vist VIRKELIG død. Jeg målte dyret rigtigt for en gangs skyld, og fik længden fra bagenden helt frem til snudespidsen til 8 mm. Det er vist ikke den korrekte måde at måle snudebiller på, man skal vist stoppe lige foran øjnene og ignorere selve snuden? Men jeg havde svært ved at se øjnenes afgrænsning med det blotte øje under målingen, så - vi siger en 7-8 mm.

Af en eller anden grund bryder jeg mig principielt ikke om at indtaste obser af døde dyr, men da jeg ikke mente at kende denne, kiggede jeg lige ganske flygtigt på Kerbtier under snudebiller - og så var det en af de allerførste, der sprang mig i øjnene: Otiorhynchus rugosostriatus. Jeg synes virkelig, den ligner godt. Nu synes jeg så, jeg er nødt til at spørge, om dette kan have sin rigtighed, eller om der er andre muligheder.

Der kommer to billeder.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: