Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. september 2019

Limenitis camilla?

Efter henvisning til denne hjemmeside fra Natureksperterne på Statens Naturhistoriske Museum, vil jeg gerne høre, om nogen har et bud på følgende:

Jeg har et problem med denne sommerfugl, som jeg har fotograferet 22-06-2019 i Jægerspris Nordskov. Der var helt fantastisk mange Hvid admiral (Limenitis camilla) – og det er jo bare rigtig dejligt. Men denne, som sad på en skovsti, afveg en del fra de andre – både på underside og overside. Så spørgsmålet, som jeg håber kan besvares eller kommenteres, er: Er det en hvid admiral? Og hvis det er: Hvad kan årsagen være til, at den skiller sig ud? Kan det fx tænkes at puppen har været udsat for afvigende temperatur, der medfører ændrede tegninger på vingerne? Eksemplaret var af samme størrelse som hvid admiral – og flugten lignede også.

Da jeg tilsyneladende kun kan sende ét billede, vil jeg oprette en ny tråd med billede af oversiden.


Foto: Søren Christoffersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: