Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juni 2008

Operation Eghjort - Vejle Fjord

Syv mand havde ladet sig lokke til århundredets eghjortejagt, som imidlertid ikke gav pote. Det var dog en meget spændende tur - artslisten følger senere. Overordnet set var det interessante, at vi fik set mulige og umulige eghjorte-lokaliteter igennem.

Tirsbæk var for kultiveret, og der var meget tæt skov, hvilket ikke er hjortenes livret.

Efterfølgende kørte vi til dyrehaven i Vejle Nørreskov, der så ualmindelig spændende ud med en del død bøg og ganske mange lysåbne, hårdt afgræssede partier. Her burde man måske gøre en ekstra indsats mht. eftersøgning, også fordi de seneste påståede fund af eghjort stammer fra omegnen af skoven.

Rosenvold var kræs med masser af gamle ege og bøge, men desværre var skoven nok alt for tæt her. Flere dyrehaver, tak! Men Bettina fandt dog en bøghjort, som absolut var godkendt.

Endelig gik vi langs kysten hen til Fakkegrav, hvor vi noget bedrøvede beskuede de gamle ege, som for 30-40 år siden husede en fast bestand af hjortene. Egene står der stadig, de er tudsegamle, men der er næsten ingen dødt ved i omegnen. 6-700 meter mod øst er der dog et enormt fald ud mod kysten, hvor der er masser af død bøg, og her ville der måske være muligheder?

Botanikken var kanon, der var godt med blandt kryb og kravl, og vi fandt søreme ynglende isfugl. Ligeledes må det bemærkes, at jeg først trådte et stort bo af mellemstor gedehams i stykker (de bliver sure!), hvorefter jeg 10 minutter senere anbragte mig lige lukt over udgangshullet af et bo af tysk/alm. gedehams. Spændende.....

De senest indberettede arter i Naturbasen: