Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. oktober 2019

Tårnfalke i haven

Vi har haft tårnfalke til at ruge i en opsat redekasse i to sæsoner nu. Lige nu er de enormt meget til stede, flyver rundt og skriger flere gange om dagen, i går så jeg med sikkerhed at der var tre, de sidder i redekasseåbningen. De bliver også meget chikaneret af nogle fugle som er mindre end krager, kan det være alliker? Hvad går der for sig, tar’ de fejl af årstiden, når det er så mildt, og tror det er forår og rugetid, eller slås de om rettigheden til kassen fremover? Jeg har undertiden haft på fornemmelsen at de måske overnatter i kassen, selvom jeg aldrig har set dem flyve derind, eller ud, men de er jo så lynhurtige, så det er et held, hvis man spotter det.

Ved midsommer var vi oppe ved kassen, da vi synes den burde renses, og forventede at der lå et kæmpe lag af størknet afføring. Stor var vores overraskelse, der var godt nok et tykt lag i kassen, vel 5-7 cm, men det var fuldstændigt tørt og porøst, meget spagnumagtigt. Kommer de voksne materiale i kassen? Jeg synes ikke det kunne blive sådan fordi det har komposteret. Det skal lige siges at jeg lige nedenfor kassen har mange ting til min have, ikke ren spagnum, men bunker af blade, der formulder, thuja hækafklip og kompost, så det er jo i nærheden.

Ender nogen, der har tårnfalke i haven, der kan svare mig på disse ting? Det er egentlig utroligt hvor mange forunderlige ting, man opdager når man får fugle tæt på!


De senest indberettede arter i Naturbasen: