Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. november 2019

Bicellaria austriaca?

Hej

Er måske ude på dybt vand. Jeg rodede en del rundt i familie/slægtsnøgler, da vingerne ikke rigtigt lignede noget jeg var stødt på før.

Sad og bladrede tilfældigt i Collin vol vi part 1, med alle de der vingemønstre, og på side 16 er Bicellaria sulcata, som er første billede der ser rigtigt ud.

Frem til nøglen i FES: der er helt klart en kraftig børste oven på 3 antenneled. Pilosa afvises, bl.a da ansigtet ikke er bredt, og resten passer heller ikke. Så er der to arter tilbage, og da lår er lidt kraftige og svingkøllen uden tvivl er sort, så hedder den altså austriaca, og det passer generelt fint med tegningerne.

Hvis det er Bicellaria, så er jeg ikke i tvivl. Men kan jeg være gået forkert tidligere?

Det er noget småtteri at tage billeder af, så det er lidt bøvlet at se ordentligt. Der er ikke noget i basen her at sammenligne med, men der er da 23 eksemplarer på ZMUC.

mvh, Rasmus


Foto: Rasmus Keis Neerbek

De senest indberettede arter i Naturbasen: