Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. juni 2008

Danske Orkidé-arter til salg i Planteskoler

Hej

Jeg ved ikke lige om dette er rette kategorie eller om det må diskuteres herpå F&N, men jeg vil da lige prøve alligevel.

Jeg har været en tur i Planteoasen i Ballerup, og til min store forbløffelse var der en hel del Gøgeurt-arter, som forekommer i dansk natur til salg. Min kæreste har set det samme i Lavendelhaven også i Ballerup.

Der var Plettet Gøgeurt, Maj-Gøgeurt, Kødfarvet Gøgeurt, Purpur-Gøgeurt o.a. (flere endda forkert navngivet).

Det er muligt at disse er dyrket frem et eller andet sted, men hvordan er de første eksemplarer havnet dér? Er de stjålet fra den vilde danske natur? Er det overhovedet lovligt at sælge sådanne danske arter, som er fredet i dansk natur i planterskoler? Vil planteskolerne kunne finde på at grave vilde planter op og påstå at de er dyrket, blot for ussel mammons skyld?

Hvad ville en orkidé-ekspert sige, hvis han/hun opdagede sådanne arter plantet i ens egen have fra en planteskole?

Jeg selv fik en rigtig grim smag i munden på denne her oplevelse, og samtidigt havde jeg også lyst til at købe dem, men gjorde det naturligvis ikke, med tanke på at det er fredet danske arter.

Hvad synes andre om dette tiltag på Planteskoler?

mvh

Allan

De senest indberettede arter i Naturbasen: