Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. juni 2008

Solsort hader skovskaden ;-)

Jeg ved ikke om det er naturlig solsorteadfærd ?.... men de seneste dage har jeg set adskillige voldsomme angreb på skovskaden....foretaget af en solsortehan ;-)

Skovskader kommer som altid til foderbrættet nogen gange om dagen, enten en af gangen eller 2-3 stykker.

I den seneste tid er de blevet grundigt forstyrret af en rasende solsortehan.

Når skovskaden sidder og spiser kommer solsorten i et lydløst bagholdsangreb, som et missil og angriber..ikke bare simuleret angreb som når den dykker efter kattene mens den skælder ud, men sådan at den rammer skovskaden, der giver et forskrækket hyl fra sig, nærmest bliver væltet omkuld og basker med vingerne for at holde balancen.

Skovskaden sunder sig lidt, fortsætter derfter med at forsyne sig af maden, men så sætter solsorten sig ganske tæt på skovskaden og "nedstirrer" den; nogen gange puster den sig op og ryger i hovedet af skovskaden igen, andre gange sidder den på spring, og så snart skovskaden letter gør solsorten det også og jagter bagefter skovskaden.

Det er noget jeg aldrig tidligere har set, og vil høre om andre har oplevet en tilsvarende adfærd hos solsorte, eller om det er en særlig frygtløs "dræbersolsort" jeg har i haven ;-)

mvh Eva

De senest indberettede arter i Naturbasen: