Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. december 2019

Platypalpus?

Hej

Har en rigtig hærget Platypalpus, der både har mistet antenner, en vinge, et ben osv.

De er svære nok i forvejen, men her svømmer den også rundt i sprit, og jeg har fjernet bagenden for at kigge på genitalier (det er en han), men jeg er lidt udfordret.

Hæfter mig ved føddernes farver (dark annulations), hvor jeg hos Kapperts fik sporet mig ind på interstinctus, der på mange måder passer godt. Men vingen har et karakteristisk hvidt område, som med lidt roden rundt i FES3 ledte frem til laticinctus, der egentlig også passer ganske udmærket, bortset fra det fede 2. lår på mit eksemplar måske har lidt mere udbredt farveområde.

Jeg kan ikke rigtigt komme igennem en nøgle fordi mange karakterer er slidt væk, så det er sådan lidt spredt fægtning, og jeg skal selvfølgelig sammenholde med genitalpræparat når det er færdigt, men jeg synes ofte det er svært alligevel.

Nogen input, fx omkring den der markante vinge?

Fra haven i Lynge 9.v.2019

mvh, Rasmus


Foto: Rasmus Keis Neerbek

De senest indberettede arter i Naturbasen: