Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. februar 2020

Kan fjerbid skyldes mental sykdom?

Jeg har med stor interesse lest innleggene her på siden om den merkelige tilstanden fjerbid hos enkelte ville fugler, sist i dette innlegget:

www.fugleognatur.dk...show_message

Spesielt har Peter Sunesen bidratt med interessant informasjon rundt emnet, blant annet med kunnskap om at fuglene han har mottatt med tilstanden ikke har hatt økt forekomst av ektoparasitter, noe som ellers i alle fall delvis kunne forklart atferden.

Mentale lidelser hos dyr i fangenskap regnes for å være godt dokumentert, spesielt når de holdes under lite tilfredsstillende forhold. Særlig ser repetativ, destruktiv atferd ( som hos mennesker ville bli diagnostisert som tvangslidelse (ocd)), ut til å være vanlig. Spesielt hos større papegøyer er fjærplukking vanlig, som kan strekke seg fra å bite av den ytterste delen av fjærene, via full utrivning av fjær og dun, til ekstreme tilfeller der fuglene får dødelige skader ved å rive hull i egen buk. Fjærplukking sees på som en destruktiv reaksjon på stressende forhold, for eksempel manglende oppfylling av emosjonelle, sosiale og mentale behov.

Vitenskapshistorikeren Lauren Braitman behandler fenomenet mentale lidelser hos dyr i boka "Animal Madness", og hevder der at selv om mental sykdom er langt vanligere hos dyr i fangenskap, gjør den sterke genetiske komponenten at slike sykdommer sannsynligvis også iblant oppstår hos ville dyr og fugler. ( Primatologen Jane Goodall har blant annet beskrevet depresjonslignende tilstand hos sjimpanser.) Men fordi ville dyr med mentale lidelser ikke får den omsorgen mennesker og en del tamdyr i samme situasjon får, vil de relativt raskt bukke under.

Jeg mener på ingen måte at ville dyr har den avanserte hjernen og psykologien som vi mennesker har, dette er ikke et forsøk på antropomorfisering, men den høye forekomsten av tvangslidelser hos f. eks papegøyer, gjør det sannsynlig at disposisjonen også finnes genetisk hos ville fugler, selv om den svært sjelden viser seg. Opprinnelsen til OCD hos mennesker regnes tildels som en sykelig, repetativ overdrivelse av naturlig stellebehov, som vasking og dusjing, og, hos fugler, nettopp fjærstell.

Poenget mitt (omsider!) er om fjerbid muligens kan skyldes tvangsmessig selvplukking hos noen få individer som har en genetisk disposisjon, og som i de fleste tilfeller bukker under før de får formert seg, slik at atferden bare unntaksvis dukker opp i den ville populasjonen?

Beklager lengden på dette innlegget, men jeg synes emnet er svært interessant, og ville sette stor pris på eventuelle innspill!

Mvh Benedikte.:-)


De senest indberettede arter i Naturbasen: