Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. februar 2020

Er Brun Kantskivelav svær at bestemme?

Jeg skulle netop til at indmelde Brun Kantskivelav, da jeg snublede over noget i Felthåndbogen. Her står der:

”Brun Kantskivelav er den almindeligste art i et kompleks, hvor det er nødvendigt med mikroskopering af tværsnit af hymenium (sporedannende lag på apothecieskiven) og apotheciets kanter for en helt sikker bestemmelse.”

Jeg går ud fra, at der med ”komplekset” menes Lecanora sect. Subfusca, som (vist nok) omfatter disse (danske) arter:

L. chlarotera, Brun Kantskivelav

L. pulicaris, Almindelig Kantskivelav

L. argentata, Sølv-Kantskivelav

L. glabrata, Bøge-Kantskivelav

L. impudens, Støv-Kantskivelav

L. allophana, Tykrandet Kantskivelav

I galleriet er der mange billeder af chlarotera, men som regel uden yderligere forklaring på hvordan den blev bestemt til art. Og intet sted er jeg stødt på en omtale af mikroskopi.

Men måske ser jeg spøgelser? Måske skal citatet fra Felthåndbogen forstås sådan, at det kun i tvivlstilfælde bliver nødvendigt med mikroskopi – altså når man står med et atypisk udseende eksemplar. Er det mon rigtigt fortolket?

VH Bent


De senest indberettede arter i Naturbasen: