Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. marts 2020

Hvilket rovdyr har lavet disse spor?

Hvilket dyr har lavet dette spor?

For nogle dage siden så jeg et dyr rende over en sti imellem to skovstykker, jeg så det kun kortvarigt, men jeg ku have svoret på at det var et kattedyr af en slags, problemet er bare at det kan det umuligt have været da det var kulsort og ca på størrelse med vores siberian husky.

Det har irreteret mig i flere dage at jeg ikke lige kunne genkende dyret og jeg har haft mit vildtkamera oppe, men det har bestemt sig for ikke at ville tage billeder mere, så et nyt er bestilt.

Jeg vil vurdere sporet til at være ca 7-8 cm langt, jeg har 10 cm fra min tommeltot og ud til min pegefinger, og sporret er en anelse mindre end denne afstand.

Jeg havde min husky med nede og gå ved siden af sporene, men han er ikke engang tung nok til at lave aftryk i jorden, hans poter en en del mindre end disse spor.

Pga ekstrem kedsomhed i disse corona tider har jeg sat lidt lokkemad ud foran kammereaet med ungerne i form af en pind som er stukket i jorden med en pølse på i ca 40-50 cm højde, pølserne er spist, men mit lorte kamera har desvære fungeret så der var ingen billeder.


Foto: Simon Welsyng

De senest indberettede arter i Naturbasen: