Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. januar 2006

Billig optik

Selvom jeg ikke kan kende forskel på en musvåge og fjeldvåge kan jeg måske gøre mig " nyttig " på anden vis. Her er et par tips til hvordan det ( måske ) kan lade sig gøre at udvide sit arsenal af optik uden det koster en bondegård. Jeg skal gøre opmærksom på at det er helt på eget ansvar da kamera producenterne helt sikkert ikke havde tænkt sig nogen af disse løsninger.

Jeg har i et par år haft stor fornøjelse af mit Olympus 5050 compact kamera, fremragende optik. F 1.8. Dertil havde jeg investeret i en telekonverter/fortsatsline med en forlængelses faktor på 1.7 (TCON-17). Et fornemt stykke optik som med adapter ringe kostede i omegnen af 900 Kr. Det virkede fint, jeg kunne stort ikke se nogen forringelse af billederne, pga af den enorme lysning, var der praktisk talt ikke noget lystab. Desværre tabte jeg kameraet på gulvet i sommers og måtte investere i et nyt.

Valget endte med at blive et spejlrefleks, har for mange år siden fotograferet meget med de analoge udgaver. Valget stod mellem Canon Eos 350 / Olympus E300 og valget faldt på det sidste. 1 måned efter investerede jeg så i en Sigma 55-200 mm optik da jeg ikke havde råd til Olympuses egen 200 mm super optik. Ved et tilfælde så jeg at filter gevindet på denne var 55 mm, det samme gevind som på min 1.7 forsatslinse. Fristelsen var stor og jeg skruede konverteren uden på og det virkede helt uden problemer. Så med et snuptag havde forøget brændevidden med 1.7. Da E300 har en forlængeses faktor på 2 endte hele skidtet med 680 mm for ialt Ca. 2400 Kr. ( Incl. de 900 for konverteren ).

Nu er der så gået sport i det, i onsdags købte jeg en stepdown ring således at jeg kan montere konverteren på min Olympus 150 mm linse. Det ser også ud til at virke, olympus linsen er markant skarpere end Sigmaen så nu håber jeg på godt vejr i Weekenden, så jeg kan prøve det.

Du skal være opmærksom på at mindste fokus afstand bliver påvirket af fortsatslinsen. Så ideen er, hvis i ligger inde med diverse forsatslinser så prøv det, stepringe koster i omegnen af 100 Kr. Det er billigere end en linse til 5 eller 10.000 kr. Der kan sagtens kombineres optik på denne måde selvom det ikke er samme fabrikat. glas er jo glas. Men det skal være en ordentlig kvalitet for at det kan give gode reultater.

Min kombination af Sigmaen og forsatslinsen er jeg ikke alt for tilfreds med. Men det er primært Sigmaens skyld, den skal ned i F8 og helst ikke længere end 175 mm for at tegne ordentligt.

De senest indberettede arter i Naturbasen: