Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. juli 2008

Trampolinspringende vandkalve

Hej

Det var nu ikke lige i dag, det skete, men på den anden side heller ikke mange uger siden, at min datter en dag hun sprang rundt i trampolinen i haven kaldte mig hen, fordi en underlig skabning forsøgte at gøre hende kunsten efter. Det viste sig at være en vandkalv, der dansede rundt på dugen med både forlæns og baglæns saltoer. Jeg samlede den op, kastede den op i luften og den fløj i en fin bue lige hen i havedammen, der ligger 10 meter borte. Nå, jeg tænkte det var en enlig svale, men der tog jeg fejl, for i løbet af den næste halve time skete det samme adskellige gange; i et kamikazelignende dyk styrtede vandkalve sig hovedkuls ned i dugen i bedste bungee-jump stil, og nej, det var ikke den samme. Ret pudsigt, men jeg antager, at trampolinen med sit sorte klæde og den grønne kant, oppe fra ser ud som et vandhul/en vandsamling. I hvert fald var der for mange vandkalve til det kunne være et tilfælde.

De senest indberettede arter i Naturbasen: