Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. april 2020

Svampevækst? Snylter og dræber vores plænemos

Hej kære forum,

Jeg håber nogen kan hjælpe os med identifikation af denne vækst der dræber vores plæne-kranse mos!

Jeg ved ikke om det er en svampevækst, eller en naturlig proces i vores plæne-kransemos, men områderne overtages langsomt og efterlades som områder med tørre flager, hvor det stort set kun er væksten og lidt græs der står tilbage.

Jeg kunne desværre ikke fange det på billede, men den brune vækst har tråde der hænger sammen med mosset.

Vi har en formodning om, at det stammer fra en slamsluger, da der i det område dryppede noget vand fra slamsugerens slange for en del år siden. I dag fylder området ca. 15 kvm og er mest i skyggeområdet langs vores hæk.

Jeg ved ikke hvor jeg ellers skal henvende mig, eller hvordan jeg skal håndtere ´udbruddet´, men hvis nogen har erfaring/opfordringer modtages de gerne.

Jeg ser frem til at høre jeres svar :-)

Mvh

Andreas Olsen Reinemo


Foto: Andreas Olsen Reinemo

De senest indberettede arter i Naturbasen: