Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. april 2020

Fejlsyngende musvit

Vi har nu i løbet af de sidste to sæsoner hørt en meget sælsom fuglesang omkring vores hus i Vestbyen,Vejle (lige ved Himmelpind). Den består af tre hurtige lidt lavere, efterfulgt af en lidt højere glidende tone, nogenlunde sådan du-du-du-dvuii. Sangen lyder ikke som noget fra naturen, men derimod som noget kunstigt, med en meget metallisk klang. Vi hører den jævnligt, og den er meget klar og tydelig, fordi fuglen tilsyneladende holder til i træerne på vores grund.vi har derfor også været i stand til at se den lille sanger, mens den var i gang med sin sælsomme sang. Til vores store overraskelse var det en musvit! Jeg ved at musvitter, som regel har en anden sang, der lyder sådan, mu-svit, også med en lidt metallisk klang, som en gammel cykelpumpe, men slet ikke nær så metallisk som denne. Jeg har aldrig hørt denne sang andre steder end lige ved vores hus. Så mit spørgsmål er nu: Kan en musvit havde en fejlsang? Altså en eller anden form for muteret sang? Eller hvad kan være forklaringen på dette?

Jeg har prøvet at se om jeg kunne fange den på film, mens den sang, men den er lidt kamerasky.

Mvh. Rebekka Kragh, Vejle

De senest indberettede arter i Naturbasen: