Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. april 2020

Redekasse til Gærdesmutte

Jeg har en gærdesmutte i min have der insisterer år efter år på at lave en rede henover sensoren til mit udendørslys lige over min hoveddør. Det er jo hyggeligt nok, og den synger rigtig fint, men lyst virker ikke optimalt når der er en rede på sensoren.

Så jeg tænker om det er muligt at lokke den over i en kasse istedet for, uden at genere den for meget?

Jeg prøvede at pille redenned da vinteren tog af iår, men den blev da bare bygget samme sted igen:)

Er der nogen der har nogle gode råd til en god redekasse til en gærdesmutte, og eventuelt hvornår og hvordan man skulle overtale den til at flytte?

Den har tydeligtvis ikke noget problem med at blive forstyrret, men jeg vil ikke fjerne dens rede imens den har unger eller fryser, og jeg ved ikke om jeg risikerer at invitere en anden fugl ind der skræmmer den væk hvis jeg sætter en kasse op nær reden?

De senest indberettede arter i Naturbasen: