Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. april 2020

Set sortænder i går? Unge hanner?!

I går kørte jeg ad Gyldensteensvej ved digerne, og der kom to sorte ænder padlende i afvandingskanalen, fordi, de ville lette.

Nu bemærkede jeg i farten, at de havde sådan lidt knudrede sorte næb, kinder med let hvidlige strøg, og var lysere bag vingerne, men det kan man vel forvente med sorte dyr. Det var ikke et hvidt aftegn. Sorte var de nu!

Så hjem og hjemsøge fuglebogen, de havde nu ikke rødt på næbbet, og kinderne burde jo kun være lysere ved hunner, der slet ikke er sorte.

Nu, der var to, tænkte jeg jo, det var et par.

Men det må så have været unge hanner af sortand, der ikke var i fuld yngledragt?

Fløjsand passer slet ikke!

Jeg har ikke set sortand før.

Til gengæld kom en fiskehejre flyvende med en pænt stor fisk i næbbet, men da jeg stoppede mukkebikken for at se bedre efter, så fløj den selvfølgelig en anden vej.

Til gengæld troede jeg også, at jeg så en fiskeørn- men det må have været en måge- en musmåge. ;-)

Mvh

Tine- der må nøjes med sortand i dag.

De senest indberettede arter i Naturbasen: