Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. maj 2020

Hvordan bevarer man sine svirrefluer?

Jeg havde en virkelig fin 1. maj i haven. Gråplettet spiralhårsflue, Korthornet mosesvirreflue, Stor hvepsesvirreflue, Dødningehovedsvirreflue (den har nu været her i et stykke tid) og en del andre indfandt sig i den blomstrende Kirsebær-Laurbærbusk.

Problemet, mit problem, er, at jeg indtaster ikke disse fund, selv om et par af dem er sjældne og derfor vel bør indskrives. For de er gjort før her i haven, og i det sekund, jeg indskriver nye fund samme sted, bliver de gamle - som at blive slået hjem i Ludo - fjernet, og jeg kan ikke længere se dem, men kun se de nye, når jeg søger på Naturkortet efter en art.

Jeg taber overblikket på den måde. Måske fordi så meget af det, der registreres på Ærø er førstegangs-registreringer (da øen ikke er særlig godt undersøgt). Jeg kan godt lide at kunne se, hvornår arterne er fundet første gang, for det har jeg brug for i så mange sammenhænge, og derfor anfører jeg det også som kommentar til fundene. Jeg ved godt, at registreringerne ikke forsvinder, og at jeg kan gå tilbage i mine rapporteringer og finde dem igen, men findes der ikke en måde, hvorpå man kan beholde sit billede af, hvornår arterne første gang blev registreret, SAMTIDIG med, at man kan indtaste nye fund? Det gør der uden tvivl, og det er sikkert blot undertegnede, der er sløv i betrækket - men i så fald hører jeg meget gerne om den.

Muligvis er det kun undertegnede, der ønsker det sådan i forhold til mit private system, og så er problemet jo bare mit alene, og jeg må så på en eller anden måde forsøge at finde en løsning på misæren. Men det har den konsekvens, at jeg længe ikke har indtastet fund, jeg allerede tidligere har gjort af en art et givent sted, og det modarbejder jo lidt ideen med siden, da den så ikke opdateres ordentligt i forhold til at se en udvikling.

PS: Problemet gælder sådan set for alle andre kategorier (ikke kun svirrefluer)

Mh. Michael


De senest indberettede arter i Naturbasen: