Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. maj 2020

Kan det være Almindelig Hønsetarm ?

fandt en ret lille plante på en mark i Hornbæk Enge d. 1. maj 2020....her voksede også Eng-Rævehale, der var lidt Dunhammer, Vorterod m.m.

Den er ca. 8 cm. høj og kun én eneste blomst åbnede sig...dagen efter, hvor jeg havde den i et snapseglas....så måske sker der mere i morgen...

Men jeg har tænkt på om det kan være en Hønsetarm og i givet fald en Almindelig Hønsetarm...(pyh, der er mange Hønsetarm at forholde sig til)....men jeg synes kendetegnene passer med den fundne plante...som godt nok er en lille sag....

Den er ret håret på blade, stængel og sidestænglerne samt på bægerbladene...den lille blomst har 5 hvide kløvede kronblade, hvor kronbladene er lidt længere end bægeret..

Og så har den en form inden i nogle af blomsterne, som sandsynligvis er dens frugtkapsel, hvor frøene sidder og de er begge noget længere og én er åben og én af dem lukket...ret mig venligst om jeg tager fejl her....her har jeg markeret i det sidste af billederne med rødt om de former, jeg taler om...

Det vil være meget ønskeligt med ID af den lille bløde blomst....

Lægger 6 billeder på...

Gode hilsener fra

Anita



Foto: Anita Thomhave Simonsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: