Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. maj 2020

Mår - jizz vs halspletfarve. Hvilken art?

Umuligt spørgsmål, artsbestemmelse af mår uden billede, men jeg prøver alligevel...

I skumringen i går aftes stod jeg ved et vandhul i et mindre skovområde med gamle ege ved Bøndernes Egehoved øst for Præstø, da en mår pludselig trådte frem fra de tætte buske bag mig og ud på stien ikke mere end tre meter væk. Vi kiggede lidt på hinanden, hvorpå den forsvandt hen ad stien og tilbage ind i krattet. En times tid senere så jeg genskær af øjne i skovbunden et par hundrede meter derfra, som jeg umiddelbart tog for også at være mår. Denne gang fik jeg dog ikke set dyret rigtigt, så det kan have været noget andet.

Aldeles uforberedt på mødet, nåede jeg hverken at finde kameraet frem eller aktivere hele min børnelærdom om forskellene på hus- og skovmår, men prøvede dog mentalt at affotografere den og notere de kendetegn, jeg kunne huske. Måren var tilstrækkeligt tæt på, tilstrækkeligt længe, i tilstrækkeligt god vinkel og tilstrækkeligt godt lys til, at jeg fik et ganske godt kig på den.

Jeg huskede at notere mig halsplettens farve og udstrækning, glemte at bemærke snudefarven, tænkte ikke over pelsfarven i øvrigt.

Som vel de fleste andre, ser jeg kun mårer med års mellemrum og typisk kun i flygtige glimt, så identifikationen sidder dog ikke på rygraden.

Jeg ville forvente, at husmår var så langt det mest sandsynlige, alene pga almindeligheden og det forhold, at den blev set på jorden i et ganske lille skovområde (omend jeg ved, at skovmår er kendt fra et lidt større skovområde små to kilometer derfra).

Umiddelbart tænker jeg også, at jizz passer bedst med husmår. På film og billeder har skovmårens langbenethed og vel til dels også dens øre- og ansigtform altid givet mig et indtryk af et dyr, der var meget anderledes end de øvrige mindre mårdyr. Denne fornemmelse fik jeg ikke af dette dyr.

Halsplettens form giver mig ikke et klart svar. Den rakte lige ud på starten af forbenene men ikke for alvor ned af disse. Jeg tænkte ikke på den som decideret opdelt (havde dog også glemt, at dette var et træk, jeg skulle kigge efter), men den var absolut heller ikke regemæssigt afgrænset. Snarere ved afgræsningen nedadtil lidt uregelmassigt hakket eller bølget med mørke pletter i den nedre del af den lyse halsplet. Formen passer fint med mange billeder, jeg har set af skovmår, men jeg har ikke forudsætningerne for at afvise husmår på det grundlag

Det, der især gør mig nysgerrig er dog, at halspletten var gul. Ikke orange men absolut heller ikke tilnærmelsesvist hvid. Farven passede bestemt bedre med både beskrivelser og billeder, jeg har set af skovmår end husmår.

Endelig kan jeg tilføje, at måren umiddelart forekom mig ret lille.

Havde det ikke været for halsplettens farve, havde jeg ganske givet dømt, at det selvfølgelig "bare" var en husmår, lidt ligesom en enhver uidentificeret rovfugl "bare" er en musvåge, men nu ved jeg ganske enkelt ikke, hvad jeg skal tro.

Nogen, der tør levere lidt input til mine overvejelser?

De senest indberettede arter i Naturbasen: