Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. juli 2008

Knopurtproblem (Alm/Sorthoved/Hybrid)(6 fotos)

Hej

Mens jeg sidder her og venter på at komme til lægen pga. rygsmerter forårsaget af mit arbejde i går, så er jeg pludselig kommet voldsomt i tvivl om bestemmelsen af Sorthoved-Knopurt kontra Hybrid-Knopurt.

Her gik jeg og troede, at jeg var ''ekspert'' i disse Knopurter, og troede at ''Den Nye Nordiske Flora'' var helt forkert på den med Sorthoved-Knopurts kurvesvøbblade.

Jeg har en fornemmelse af, at jeg har byttet om på bestemmelserne af dem, da jeg tidligere i dag gennemgik billeder på nettet af Sorthoved-Knopurt, og sammenlignede dem med mine egne.

Men jeg er 100 procent sikker på at den Alm. X Sorthoved-Knopurt (her kaldet Hybrid-Knopurt), jeg har lagt i galleriet er korrekt.

Og de indtastede observationer af Knopurter ændres heller ikke på noget plan, da status er korrekt inklusiv obsen fra Moser m.m. syd for Jonstrup Vang.

Jeg lægger 2 fotos af hver art gennem tråden. Og det handler om kurvesvøbblade. Ikke blomsten.

Foto 1: Her er først et meget gammelt og mørkt eksemplar at Almindelig Knopurt fra min have. Den er mindst 20 år gammel.


Foto: Allan Haagensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: