Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. maj 2020

LEVENDE BRUNSEGL UNDER STEN I VANDLØB

D. 11. maj var jeg på en hyggetur til Lellinge Å i Skovhus Vænge ved Køge.

Jeg tog nogle få sten op af åen for at se hvilke dyr der sad på undersiden af dem. Fandt blandt et par eksemplarer af huesnegl (Ancylus fluviatilis).

Men nok så mærkeligt: Under en af stenene sad på undersiden, blandt mange andre dyr, et eksemplar af en brunsnegl (Arion subfuscus). Den så levende ud. Åndehullet va rlukket. Jeg satte den op på min finger, og efter nogle minutter begyndte den at strække følehornene frem. Så den var altså levende.

Så altså - en fuldt levende landsnegl sad under en sten nede i et strømmende vandløb. Hvordan den kan overleve der, ved jeg ikke; men samme steds lever der jo mange meget iltkrævende vandinsekter, som skal have rigeligt med ilt og får det i det stærkt strømmende, iltrige vand. Så måske giver det ilt nok tila t en landsengl kan optage det igennem huden?

De senest indberettede arter i Naturbasen: