Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. maj 2020

Hedepletvinge - fra larve til puppe

Den sidste fase af hedepletvingens liv som larve er i løbet af de seneste par uger blevet observeret gennem talrige besøg på en hedepletvingelokalitet.

I starten af maj kravlede larverne rundt enkeltvis.

D. 5. maj fandt jeg en larve, der hang ned fra et strå. Hovedet nedad og bagkroppen fastgjort til strået med et lille spind. Stedet blev markeret og fulgt de efterfølgende dage, hvor larven stadig hang der. Nogle gange halvt udstrakt, men for det meste sammenrullet.

D. 7. maj tog jeg billede af den kl 10:24. Den hang da næsten udstrakt.

Da jeg kom tilbage 14:21 havde larven forpuppet sig.

Dagen efter (8. maj) så jeg en anden larve, der kom kravlende gennem mosset. Den kravlede op i et frisk græsstrå, vendte om og kravlede ned igen. Kravlede så op i et gammelt strå lige ved siden af, vendte om og blev siddende. Da jeg et par timer senere kiggede til den, havde den stadig fat i strået, men den var ved at fastgøre bagkroppen til strået. Næste morgen hang den sammenrullet – kun med bagkroppen fastgjort til strået.

D. 11. maj var larven ret aktiv. Skiftevis udstrakt og halvt sammenrullet. Et kamera blev stillet op med henblik på at lave en timelapsevideo. Da jeg kom tilbage 1½ time senere, var processen afsluttet og der hang en stadig meget frisk puppe. Billederne afslørede, at processen fra larve til puppe kun tog 4 minutter.

Desværre kun dokumenteret med 8 billeder. Der blev taget for få billeder til en ordentlig timelapsevideo.

Natten til d. 13. maj havde det haglet og regnet og temperaturen havde været nede på -1,8 grader.

Turen gik atter til hedepletvingelarverne/pupperne, og en ny sammenrullet, fastgjort larve blev opdaget – med is i pelsen.

D. 14. maj udviste denne larve samme aktivitet, som jeg havde set tidligere ved de larver, der var blevet til pupper. Kameraet blev gjort klar – denne gang med fokus på ryggen af larven - og med henblik på at optage video. Jeg lagde mig i græsset og iagttog alle bevægelser. Dens adfærd fik mig til at starte videooptagelsen. Efter få minutter gik processen i gang, og hele forvandlingsprocessen skete på lidt under 4 minutter.

Videoen ligger på YouTube youtu.be/iZxaqBHfj1k

Der er stadig larver, der kravler rundt på ”fri fod”.

Jeg følger pt. 13 pupper og 1 sammenrullet larve. Desuden et par fritgående, som kan være svære at genfinde fra gang til gang.

På baggrund af de observationer, jeg har gjort ind til videre, ser det ud til:

1. Fra larven fastgør sig til strå eller lignende går der ca. 3 døgn til forpupning.

2. Processen fra larve til puppe sker mellem 11 (måske lidt tidligere) og 13:30

3. Fra larvehuden revner og puppen viser sig lige bag larvens øjne til larvehuden afkastes går der mellem 3½ min og 5 minutter.

Et noget tyndt datagrundlag, så det kan være, at der skal justeres.

Mvh Niels



Foto: Niels Jæger

De senest indberettede arter i Naturbasen: