Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. maj 2020

Mår på loftet, hvad er der sket?

Jeg har husmår på loftet. Mit loftsrum er lille og utilgængeligt for mig, idet jeg har loft til kip inde i huset. Jeg har haft tømrer ude i marts, han fjernede tegl og vi fandt mårlort. Jeg ved, at unger fødes i marts og jeg har derfor ikke foretaget mig noget, fordi jeg ikke kan finde dem, hvis jeg lykkes med at fjerne moderen. Set i bakspejlet tror jeg, at måren har været der igennem flere år, måske periodisk, og den har ikke lavet meget larm.

I foråret ændrede det sig. Der kom tydelige bump og jeg kunne høre løbeture, sandsynligvis på undertaget. I april hørte jeg ivrige, rystende pibelyde og jeg tænkte, at der var unger. Her i maj er der så kommet larm for alvor - også i dagtimerne. Høje, voldsomme bump, mange løbeture og med sikkerhed fra flere dyr på én gang. Fuglegitre i ventilationshuller er faldet ud. Jeg tænkte, at det var unger, der legede.

Og så pludselig er der blevet stille. I 2 aftener/nætter har jeg kun hørt enkelte bløde løbelyde, ingen tummel. Ingen lyde om dagen.

Kan nogen komme med et bud på, hvilken historie lydene dækker over og om der har været unger og hvis ja, hvor er de så nu?

Og hvem bor nu på loftet?

På sigt vil jeg gerne være fri for mår på loftet.

Ved nogen, om de såkaldte fuglegitre i metal, som lukker af under de yderste tagsten, også kan holde en mår ude?

De senest indberettede arter i Naturbasen: