Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. maj 2020

Fin bladhveps med bh

Denne bladhveps blev set d.26.5.2020 i grønt område i Malling. Den kom selv flyvende og landede på mine remedier, da jeg opholdt mig ved en lille lund, der kun består af egetræer og hvidtjørn.

Jeg mødte sidste år en (sikker!) Kålbladhveps (Athalia rosae) nogenlunde samme sted, så man vil måske tilgive mig, at jeg i skyndingen (jeg var optaget af andre dyr lige da) troede, at det var endnu een af slagsen. Men det er det jo ingenlunde! Denneher har ikke sort hoved!

Jeg har gennemgået alle bladhvepse i Galleriet nu (suk!!), og fandt kun eet match. (Et godt tegn.) Det var et dyr ved navn Nematinus luteus www.naturbasen.dk...nematinus-luteus. Billedsamlingen til denne art synes dog iblandet nogle fejlskud, så man må være oppe på dupperne. Ude på nettet hersker der tilsyneladende også forvirring om arten (som så meget andet). Bl.a. kan man få den tanke, at tegningen på brystet hos arten kan variere, så den ikke altid har sort bh på som hos mit dyr (?).

Indtil videre vil jeg nu alligevel gerne kalde mit dyr Nematinus luteus, da der nu kun var eet eneste match i Naturbasen. Den skulle leve på birk, og på fundstedet er der da også birk indenfor insekt-flyveafstand (ca.50 m). Men det skønneste ville nu alligevel være en bekræftelse! Her kommer 2 billeder.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: