Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. juli 2008

Her sker der noget!

Min diminutive havedam giver hvert år et større antal guldsmede fra sig. Det sker typisk om morgenen i løbet af juli måned. Men selv om jeg nu har oplevet det hundredevis af gange, føler jeg det stadigvæk som et privilegium at overvære dette - et af naturens små mirakler - på tætteste hold.

Her til morgen ville jeg som sædvanlig tage nogle billeder af begivenheden. Nu skulle jeg samtidig lægge fliser i haven og holde mig i beredskab for at få skudt nogle mursejlere, der daglig kommer farende i vanvittig fart rundt om huset og i vilde dyk ned over haven, så det var lettere kaotisk med tele og makro på skift.

Med uregelmæssige mellemrum gik jeg hen til havedammen for at tage et billede af næste step i forvandlingen. Nu er lysmængden tidligt en overskyet morgen under et åkandeblad ikke ideelt til fotografering, så jeg brugte en lidt langsom lukkertid for dog at få nogen dybdeskarphed, men normalt sker der jo ikke meget i billedet, så det kunne vel gå an.

Da der var gået ½ times tid, havde jeg taget endnu et billede, der lignede de foregående - stadig hængende med hovedet nedad. Jeg havde netop rejst mig og skulle til at gå, da jeg opdagede, at nu var forvandlingens mest dramatiske punkt nået - tidspunktet, hvor den bøjer sig op, griber fat med benene og trækker bagkroppen ud. Jeg kastede mig i pløret igen og knipsede nogle flere billeder. Og jeg nåede netop at fange det øjeblik, som altid fascinerer mig. I min febrilske iver blev billedet både rystet og uskarpt, men dogmefotos behøver vel ikke være den værste dokumentation. I det mindste har de vel et vist autentisk skær over sig. Under alle omstændighedfer kommer serien her (8 billeder i alt).

MVH

Kristian


Foto: Kristian Borum

De senest indberettede arter i Naturbasen: