Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. juni 2020

Hvilken fugl (rovfugl?)?

Hej Forum,

Jeg og min mor var ude i Dania Kalkgrav for nogle eller et par dage siden, og derude fik vi øje på en temmelig stor fugl - helt sikkert en rovfugl (vi tror ørn). Jeg nåede også lige at se den lette - først troede jeg at det var en hvid stork eller fiskehejre på den måde den fløj på, der mindede mig lidt om fiskehejrens flugt. På farverne mindede den mig også først om en stork - meget lys på ryggen og kroppen og med temmelig mørke vingefjer. Min mor siger også, at hun så at den havde et firkantet hvidt bånd hele vejen op langs vingefjerene helt yderst på spidserne - fra neden og op langs med; men måske var det sollyset, hun tog fejl af. Fuglen sagde ikke noget, men var meget stor og virkede også tung. Og oppe på himmelen blev den tilsyneladende jaget væk eller angrebet af en evt. måge af en slags - den styrtdykkede i hvert fald ned mod den og skreg op. Begge fugle svævede lidt rundt tæt på hinanden deroppe inden de forsvandt. Vejret var forresten temmelig varmt - det var vidst her i mandags, faktisk, ved middagstid eller tidlig eftermiddag.

Det blev en meget lang beskrivelse, men jeg er virkelig nysgerrig efter hvad det dog var for en fugl. Jeg fik også et billede med. Tak for svar på forhånd!


Foto: Ester Højrup

De senest indberettede arter i Naturbasen: