Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. juni 2020

Løvefod fra eng område ved Doktorparken i Randers ?

Jeg kan se at Løvefod hører til en svær plante at bestemme....og sidder også med Dansk feltflora og prøver mig lidt frem....

Jeg har set en løvefod ved Hjerritsdal Mølle ved Hobro for nogle dage...og taget billeder af den.... men ikke fået tjekket den ud og ikke lagt den på forum endnu...Men den husker jeg som noget håret, hvad jeg ikke synes denne her er...

denne her synes ret glat på stængler, blade, men kigger jeg nærmere, så anes der lidt hår på spidserne af bladene samt i kanten af bladene....der er også lidt hår på spidserne af blomstens inderste bægerblade, måske lidt forneden på dem også...og lidt nede i hulrummet...som kan ses på et close-up ( billede 1, i forb. m. teksten her) af en blomst..

På et andet billede (billede 2) ses at både under de yderste og inderste bægerblade samt på bægeret og på stilken af samme...er der behåret....

jeg lægger en del billeder på, velvidende at den måske ikke kan bestemmes, men som jeg forstår...så er Almindelig Løvefod en samleart for mange småarter...så hvis jeg har forstået rigtigt...så vil der evt. være mulighed for at lægge den ind der...

Men lad os se om der er nok i billederne til at bestemme den...:-)

Lægger 9 billeder på...

Venlig hilsen Anita



Foto: Anita Thomhave Simonsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: