Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. juli 2008

"Sær solsort"

Her er så min version af underlige og fejlfarvede solsorter. Den dukkede op omkr. 1 Juni, var meget tam og var tæt ved ens fødder, den så ikke syg ud, den virkede til at være i god form! Den så ud, som om den havde været barberet på issen - og de nye fjer/dun var blå. Dens hale var kortet af, næbbet lignede noget, der skulle have siddet på en dueunge. Den opholdt sig på skift ved vores nabo og os, men jeg havde så ikke set den i 3-4 uger, men i dag var den der pludselig, - farven var den samme, men halen havde nu fået fuld længde! Jeg prøver med et billede af "vidunderet". Vi har for flere år siden haft solsort med pjusket fjerdragt - og nærmest nakketop, - den prægede sit afkom, om det kun var første "runde" ved jeg ikke. Men solsorte har da vist en tendens til at blive lidt anderledes?

Mvh. Henning, Sæby.


Foto: Henning Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: