Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. juni 2020

Kruset Vandaks fra Svejstrup Bæk ?

Jeg fandt denne lille plante, som minder så meget om Kruset Vandaks...at jeg bliver fristet til at sige...det må da være den.....smil..:-)

Den stod nede i Svejstrup Bæk nær et sving i det lille vandløb i et område langs eng og bebyggelse af børnehave, kolonihaver, forsamlingshus...ikke voldsom langt fra Gudenåen, som den løber ud i, nok omkring 5-700 meter længere fremme...i et område lige øst for motorvejen...d. 17-6 2020

men lige for en sikkerheds skyld...så ønskes ID for planten...

Den er ikke så stor....og jeg fik nogle stykker op og de ligner hinanden til forveksling...jeg valgte et af stykkerne til fotografering...

Hele stk. jeg valgte var 13-14 cm. langt, med rødder...og nogle af de nederste af bladene var ikke kruset, men flade...men alligevel med de samme kendetegn....spidse tænder på bladafsnittet...rødlig anløben midtstreng med smal stribe af lyst væv ( lacunae) ....1-2 sidestrenge..der er i hvert fald 1 sidestreng, men jeg kan være i tvivl om den streng, der er alleryderst i kanten af bladets ene side er en nr. 2 sidestreng....så er der nogle få tværstrenge...

Det længste blad var ca. 4 cm. langt og 1 cm. bred...den overskårne stængel var 2 mm. bred...

Lægger 2 collager på...

mange venlige sommerhilsener

fra Anita



Foto: Anita Thomhave Simonsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: