Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. juni 2020

Massevis af bitte små (på størrelse med et punktum) krybende insekter - men hvad der det for nogle?

Vi er siden i går blevet "overfaldet" af nogle bittesmå krybende insekter som kribler og krabler rundt på vores hud.

I går var jeg "angrebet" så kraftigt i ansigtet og håret at jeg måtte flygte ud i bad får at blive fri for den kriblende fornemmelse.

Først troede jeg at det måtte være tordenfluer, for de føles ligesom dem, men vi kunne ikke se dem.

Ved hjælp af forstørrelsesbriller der kan forstørre op til 25X kunne vi se at der er tale om små (i den ikke insektkyndiges øjne) biller. De er lyste med et mørkt mønster på kroppen.

Jeg har forsøgt at tage billeder af en af dem som vi har hældt ned på et stykke papir, men de er svære at fotografere med en mobil på grund af deres størrelse og fordi de kravler pænt hurtigt. Hvis jeg skal forklare størrelsen er den ca. som punktummet på en alm butiks bon måske endda lidt mindre.

Er der nogen der har et bud på hvad det er der har invaderet os.

Vi bor på en større ejendom med masser af langt græs, store træer, områder vi lader stå urørt, høns, kat og hunde og problemet opstod som sagt i går.

Flere billeder i kommentar


Foto: pia vang henningsen, Gørløse

De senest indberettede arter i Naturbasen: