Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juni 2020

Hvilken valmue?

Ved første øjekast tog jeg dem for hovedsageligt at være gærdevalmuer, men ved nærmere eftersyn er jeg da blevet voldsom i tvivl.

Billedet er taget i dag søndag, på en grund i Aalborg vestby, hvor en ældre villa er blevet revet ned og jeg er gået forbi rigtig mange gange siden engang i 80erne og har aldrig noteret mig der var valmuer i haven (jeg elsker nemlig valmuer og ville nok ikke have overset min ynglings blomst i årevis, da de jo også er meget genkendelige)

Pladsen er hegnet ind og derfor meget ufremkommelig og kameraet jeg brugte har desværre kun begrænset zoome, så det var lidt svært at undersøge det nærmere, men denne frøkapsel lod til at sidde på samme plante, som de langt slankere frøkapsler, der ligner gærdevalmuens, men som jeg skrev er jeg her voldsomt i tvivl om hvilken valmue det er, så jeg håber en af jer kan afgøre hvilken ud fra billederne. Som det kan ses er frøkapslen meget stor og virker faktisk en smule deform, om det er en blandet landhandel af valmuer, en hybrid eller noget helt andet skal jeg ikke kunne sige, blot at der var flere frøkapsler langs hegnet, der både var meget store og i den her noget deforme facon.


Foto: Annemarie Allesø Rasmussen

De senest indberettede arter i Naturbasen: