Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juni 2020

Vandaks med smalle blade fra Gudenå v. Stevnstrup ?

Pyh.....!!!

Fundet ved fiskebro lidt vest for svinget i Stevnstrup nær Randers...d. 28-6 2020...

Jeg lagde mærke til den fordi den var så anderledes end de vandaks jeg har set.....og fordi den var smalbladet...

Fik et stykke af den op....den stod helt tæt ved kanten af åen...i læ bag et træ og ved siden af fiskebroen...

Jeg har været rundt omkring i vandplantebogen, da jeg ikke før har fundet nogen af de smalbladede vandaks.....og det har været noget af et arbejde at prøve at se hvad det kan være for en af dem....

Og jeg har været inde omkring Brodbladet V., Butbladet V. og Bændel-V.....men jeg ved jo de er ret sjældne... den første og sidstnævnte....og Butbladet er nok heller ikke en, der så tit findes.....

men det er hvad jeg har været inde og undersøge og det kan selvfølgelig være en helt fjerde, som jeg overhovedet ikke har tænkt på....

Men stængeltværsnittet får mig til at tænke på Bændel-V. og de lange blade ligeså.....men så får nervestrengene i bladet og bladets spids mig til at tænke på at det kan være Brodbladet....

og så er der lige nogle halvkugler på blade og ved bladfæstet....se billedet...

Men uanset...vil jeg være glad for hjælp til evt.

bestemmelse...:-)

Jeg lægger 10 billeder på....

Stængelbredden er 4,5 mm.

Længden af bladene....fra 11,5 cm. til 23,1 cm. de fleste var ca. 16-17 cm. Lægger foto på af mål på længste blad.

Bredden af bladene er 5- 6,5 mm.

Skedehinden synes jeg er but....og jeg synes også den har trevlet sig op, mens jeg har arbejdet med plantestykket...men jeg bemærkede at den føltes ret stiv i det...

Mange hilsener fra

Anita



Foto: Anita Thomhave Simonsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: