Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. juli 2020

En guldflue til den rette hylde:

Denne guldflue er med rette kommet lidt i modvind, me kan jeg få lidt hjælp til at placere den sikkert? www.naturbasen.dk...tudse-guldflue

Den er fra Præstø, fundet indendørs d. 21. maj. Det var den første af en række guldfluer jeg fangede, så der er ikke andre billeder i gemmerne, desværre, men måske kan den få navn alligevel?

Da basicosta er lys må Peter have ret i, at det forreste par som mangler skal ses som ar, for ifølge nøglen findes der ikke nogle arter med 2 postsuturale akrostikaler og lys basicosta. Altså må den have 3 par efter suturen.

Jeg er ikke sikker på, om jeg ser en lang skinnebensrygbørste? 3. følehornsled er ikke specielt langt. Palpefarven ses ikke, men jeg synes ikke jeg kan se lange børstehår bagerst på T3, hvilket fører til L. sericata.

Til gengæld synes jeg de indbyrdes afstande mellem de præsuturale børster ser lige lange ud, og det passer ikke på L. sericata, men måske er vinklen dum til at bedømme det? Jeg kan ikke bedømme pande-øje-bredden ud fra vinklen.

Mvh Brian.


Foto: Brian Willum Petersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: