Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. juli 2020

Star fra Støvring Enge ved Randers Fjord ?

Fundet helt ude ved kanten af Støvring dæmningen/Randers Fjord....ved kanten af faskiner og den voksede blandt ret store sten.....

Set d. 3-7 2020..

Planten er 96 cm. høj - med fladt, kølet blad med en bladbredde på 8 mm. og blade meget kortere end stænglen...

Stænglen er lang med vinget, trekantet tværsnit og mellem 3-4 mm. tyk, mere but nederst...

Skedehindetilhæftningen er længere end bred og tilspidset...længden er hele 18 mm.

Blomsterstanden er 3-4 cm. lang og 1 cm. bred...bestående af mange tætsiddende aks....der er 2 støvfang og frugtens længde er 5 mm. og jeg synes frugternes næb er kløvet på samme måde på begge sider.....

Mit bud er Sylt-Star....som jeg kan se også er fundet et par steder langs Randers Fjord...

Jeg lægger 5 collager på....collage nr. 1 viser planten i sin længde og et tværsnit af stænglen samt stænglens tykkelse på 3-4 mm.

Men ID ønskes gerne...for jeg er ikke sikker....:-)

Mange venlige hilsener fra

Anita


Foto: Anita Thomhave Simonsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: