Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. juli 2020

fjordterne 2k ?

I går (og igen i dag) havde jeg en yngre terne (vel 2k pga hvid (for-)pande og især mørk overvingeforkant) med ret højt/kraftigt og langt sort/mørkt næb på Hirtshals Øststrand.

Trods en del rastende splitterner (udbredt regn og kuling sikrer fuglene ro for de satans mange hundeluftere (næsten alle uden snor..) og turister) - endda mine første farveringmærkede i år - både ældre fugle og en 1k/ungfugl, så brugte jeg (dog kun i går) noget tid på denne terne, selvfølgelig i håb om rosenterne...

Oversiden var dog vist ikke lys nok, til at den kunne være den sjældne fætter, ligesom undervingehånden tydeligt viste bred og diffus bagkant i flugt.

Alligevel var næbbet ret iøjenfaldende i forhold til fjordternerne (så jeg en overgang overvejede, om det kunne være en splitternehybrid) - og da jeg (heller) ikke ved ret meget om 2k terner, vil jeg gerne høre om andre kan sige noget klogt..

3 fotos i alt - phonescoping med mobilkameraet på teleskop - derfor desværre ingen af undervingen eller i flugt


Foto: Lars Pedersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: