Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. juli 2020

En Øjentrøst ? .....fra Strandplantage/Rugård på Djursland.

Fundet ved Rugård strand d. 1-7 2020....lokaliteten Strandplantage....ikke så langt fra Glatved kalkværk....men sydvest for...i nærheden af Spejderlejren...

En ret lille plante...som stod lidt inde blandt andre planter på stranden....ej helt ude i kanten....

Jeg kan se der er en del Øjentrøst....så jeg har prøvet at udelukke og først kommet til 3: Kirtel-Øjentrøst....Spids Øjentrøst og Kort Øjentrøst.

Jeg kan læse mig til at både blade og stængel skal være langhårede hos Kort Øjentrøst....og derfor tænker jeg at den kan udelukkes, da jeg ikke synes jeg kan finde hår overhovedet på bladene....de forekommer mig virkelig glatte...

Så er der Spids Øjentrøst, som skal have glatte blade, korthåret stængel og ingen stilkede kirtelhår...

og umiddelbart synes jeg Spids Øjentrøst passer på den jeg har fundet....

Kirtel-Øjentrøst skulle ligne Spids Øjentrøst, men have stilkede kirtler, nogle gange kun få, på dækblade og bæger og undertiden også på bladene...

jeg har ledt efter noget som skulle ligne kirtler på nogen måde.....og ikke fundet noget som ligner stilkede kirtler, men nogle mørke, lidt hævede prikker på bladene...så den viser jeg et nærbillede af fra 2 blade...

Jeg synes det er svært med denne plante....

Så hjælp modtages med kyshånd...og evt. ID hjertens gerne...:-)

Mange venlige hilsener fra

Anita

Jeg lægger 9 billeder på...


Foto: Anita Thomhave Simonsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: